Hvad er marketing-automation?

Hvad er marketing-automation?

Du kender det godt. Der forsvinder timer og timer i at lave helt simple markedsføringsopgaver. Facebook opdateringer, Instagram billeder, LinkedIn artikler, nyhedsbreve, billeder, grafik, bannere, svare på chatbeskeder og emails …
Sommetider er det bare én stor tornado af opgaver, der suger tiden ud af din arbejdsdag. Men, der er faktisk måder at gøre det smartere på …

Marketing-Automation

Det handler om enten at samleopgaverne og planlægge dem langt ud fremtiden, eller om at sætte automatiserede rutiner op. Det kan være systemer, der tillader dig at planlægge opslag på flere sociale medier. Det kan være integrationer mellem socaile medier, websites og nyhedsbreve. Så længe det sparer dig for tid og automatiserer opgaver i din markedsføring, som ellers ville have taget dig timevis af arbejde.

1. Nyhedsbreve – Automatisering med Mailchimp

Der er en bred vifte af muligheder med Mailchimp. Og de skal kun sættes op én gang.

Det kan f.eks. være et velkomst e-mail flow. Det betyder, at du har tænkt dig om, og sat et flow op, som nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev modtager. Her vil jeg anbefale at have noget ekstra på hånden, som du kan give gratis til dine modtager. En slags ekstra overraskelse. Jeg har f.eks. et eksemple på min online-markedsanalyse, som kunder kan bruge som skabelon til selv at komme igang. Jeg lover ikke at du modtager guiden inden du tilmelder dig. I stedet får du en velkomst email, og to dage senere får du en email med det gratis eksempel. To dage senere igen får du en email med de seneste tips fra min nyhedssektion.

For at komme igang skal du have en Mailchimp konto. Det kan du få gratis. Nu skal du blot vælge at lave en ny kampagne i Mailchimp, vælge “Email” og herefter “Automated i toppen”. Fra listen af featured muligheder vælger du “Welcome new subscribers”. Nu kan du bygge et flow af emails, der udløses efter forskellige “triggers” og tidsplaner. Jeg vil anbefale, at du også sender til brugere du importerer. Så husk at trykke “Edit” og sæt kryds i feltet “Trigger when subscribers are imported”.

Du kan også bruge automatisering til at sende nyhedsbreve med dine blog poster. Og her kan du sætte det op på en lang række forskellige måder. Hvis du bruger WordPress, så anbefaler jeg at have en ekstra indlægskategori, som du kaæder nyhedsbrev. Alle de nyheder du tilknytter kategorien “nyhedsbrev”, de ryger afsted via din automatisering. Du skal blot vælge at lave en ny kampagne i Mailchimp, vælge “Email” og herefter “Automated i toppen”. Fra listen af featured muligheder vælger du “share blog updates”. Nu skal kampagnen have et navn og du skal vælge din modtagerliste. Nu skan du bruge RSS feed fra dit website. Hvis du har fulgt min anbefaling og lavet kategorien “nyhedsbrev”, så ser adressen til dit RSS-feed sådan ud: www.[din hjemmeside].dk/category/nyhedsbrev/feed

Nu skal du bare vælge hvornår det skal sendes og designe din email-skabelon. Så er det sat op. Du kan sende hver dag, eller måske en opsummering en dag om ugen uge. Nyhedsbrevet er en opsamling af dine indlæg siden du sendte sidst. Hvilke indlæg, der er blevet sendt. Det holder Mailchimp selv styr på.

Det er sjovt at lege med automatiske email flows, og især for webshops kan det bruges til at levere ekstra service til kunderne og samtidig opretholde brand awareness.

2. Instagram, Facebook, Twitter og Pinterest med Later.com

OK, så kommer vi til de sociale medier. Her vil du altid holde øje med kommentarer og svare på dem. Men ville det ikke være rart, hvis der fandtes et værktøj, der tillod dig at planlægge en uges poster i forvejen? Mange af de store SoMe værktøjer som Hootsuite og Falcon Social kan allerede gøre dette, men der findes også gratis alternativer som f.eks. https://later.com

Jeg er faldet for Later.com dels pga. interfacet og dels pga. prisen. Jeg kan ikke en masse af de avancerede ting, som at svare på poster og uddeligerer svar til andre medarbejdere. Men jeg kan det vigtigste: Nemlig at planlægge poster. Og jeg kan nu sidde ved min PC og gøre det. Det er en kæmpe fordel. Især når det kommer til Instagram!

Facebook og Instagram er bare der hvor folk er. Længere er den ikke. Hvis du ikke har en aktiv profil på disse to platforme, så findes din virksomhed bare ikke. Så nemt er det. Hvis du er B2B virksomhed, så skal du selvfølgelig have LinkedIn med i dit loop. Men på LinkedIn får du mere ud af at poste dybt content, end blot at poste flotte billeder og statements. Til Facebook, Instagram og Pinterest, der er Later.com bare sagen.

Frem for alt, så er Later.com super enkelt. Træk det billede du vil poste over i browseren og derfra ind på kalenderen på det tidspunkt du ønsker at poste. Skriv teksten, og husk en stribe populære hashtags. Du kan gemme dine udvalgte hashtag samlinger som gemte poster, så du ikke glemmer dem. Du kan vælge flere platforme på én gang og poste til dem alle med det samme.

3. Målgrupper, Lookalike- og remarketing

Hvis du ikke allerede har Google Analytics, Facebook Pixel og LinkedIn Insights Tag på din hjemmeside, så skal du godt nok se at få det sat op i en fart.

Normalt skal du selv lave annoncer, finde søgeord og rode med målgrupper, men der findes en nemmere måde til mere effektiv markedsføring. Både Facebook, LinkedIn og Google Analytics kan bruges til at opsamle oplysninger om salg, leads og interesserede kunder, der besøger dit website. Disse oplysninger kan bruges til at opsætte annoncer i Google Ads, Facebok Ads og LinkedIn Adds. På den måde kan du slippe med at bruge langt mindre tid på at analyserer dine kampagner og annoncer.

Alle annonceringsplatformene har det til fælles, at de skal have installeret kode på dit website. Koden fortæller Google Analytics, Facebook eller LinkedIn hvad besøgende på din side laver. Oplsyningerne gemmes i cookies, så det er selvfølgelig noget du skal oplyse dine besøgende om i din cookie- og privatlivspolitik.

Generelt er pointen at alle tre platforme kender dine besøgende fra besøg på andre deres egen platform, eller besøg på websites, der også bruger deres kode. De kender demografi-oplysninger, interesse, bopæl, lokation og meget mere.

Hvis du ikke allerede har gættet det, så er tricket, at du kan bruge oplysningerne om hvem der køber noget på dit website, tilmelder sig nyhedsbreve, læser artikler, opholder sig i længere tid, du bestemmer selv konditionerne, til at lade platformene finde personer, der ligner dem, der allerede har gjort det, du gerne vil have dine besøgende til. Og målrette annoncekampagner imod disse personer, som selvfølgelig har langt højere chancer for både at klikke på dine annoncer, og udføre handlinger på dit website. Det er automatisk målretning af din markedsføring, og du sparer både penge og tid.

4. Chatbots

Chat og support på websites bliver mere og mere udbredt. Men mange vælger det fra, fordi de ikke kan overskue at skulle svare på kudnernes spørgsmål kl. 3 om natten. Men det findes der faktisk en vej udenom. Og ikke bare en vej der hjælper dig med at svare på underlige tidspunket, men en måde, der også kan hjælpe dig med at svare på alle de trivielle spørgsmål. Er en bestemt vare på lager? Hvornår er butikken åben? Kan du hjælpe mig med …?

Den smarteste af alle chat-robotter er lige nu IBM Watson Assistant, som kan integrere med Facebook Messenger, Slack, Custom applikationer og har sig eget WordPress plugin. Almindeligvis består en chatbot af definerede svar på definerede spørgsmål. Hvis kunden ikke skriver præcist det, du har skrevet, som skal udløse svaret, så kommer der ikke noget svar. Sådan fungerer Watson ikke. Watson regner ud hvad din intention bag spørgsmålet er, og så kommer den med et svar fra din liste af mulige svar. Og her er programmeringsmulighederne mange. Den kan vise vej til dit kontor, den kan booke møder, den kan sælge varer, den kan small-talke om vejret og trafikken.

Interfacet og opsætningen er overskuelig, og der er god hjælp at få, med video-guides fra IBM. Men det kræver teknisk viden og planlægning at få robotten programmeret rigtigt og integreret på din hjemmeside. Du skal enten kunne installere og opsætte plugins i WordPress eller lave Facebook Apps, for at kunne integrere. Og du skal kunne basal programmeringslogik, for at kunne sætte betingelserne op i chat-bot administrationen. Til gengæld er Watson Assistant gratis for det første 10.000 beskeder i måneden. Som standard understøtter Watson Assistant engelsk i alle skabelonerne, men det er muligt at programmere din egen chat-bot med danske spørgsmål og svar. Det vil selvfølgelig tage længere tid, når der ikke er skabeloner at bygge videre på.

Sådan. Nu svarer din chatbot Louise fra Herning kl. 4 om natten på 1. juledag, når hun har brug for at vide om butikken har åben i morgen, eller om hun kan bytte de lyssestager hun fik i julegave fra tante Gerda. Den fortæller også Louise, at de matchende underkopper, til de kopper hun gerne vil bytte til, er på lager i butikken, så kan købe dem med, når hun kommer og bytter lyssestagerne. Alt sammen imens du sover sødt og drømmer om din mange nuller i saldoen på din bankkonto.

Så er du igang …

Eller OK, indrømmet. Det er noget af en mundfuld at komme igang med. Og der er en del timer, der skal ligges i opsætninger og planlægning. Men du skal stadig kun have indstillingerne på plads én gang. Så er du igang med at spare tid, som du kan bruge på andre aktiviteter.

Hvis du ikke har mod på at gå igang selv. Så skriv en mail til peter@a-resultat.dk eller ring på 26 71 48 92, så tager vi en dialog om dine muligheder.

Hvem har skrevet det ...

Peter Munkholm

Ingen har kommenteret endnu

Hvad synes du?

UDEN DEM KUNNE JEG IKKE LAVE NOGET

MINE SEJE PARTNERE

JEG SIDDER BARE OG VENTER

KONTAKT MIG

A-resultat er min passion. Min hobby som blev til mit arbejde igennem 15 år i reklamebranchen, på webbureau eller reklamebureau. Jeg har arbejdet med alt fra startups til nogen af landets største kæder.
Men jeg mener ikke altid bureauerne giver den service og passion, som der skal til. Så nu har jeg gjort min aller største passion til min levevej:

Jeg vil lave de bedste websites til mine kunder. Jeg vil tæt på mine kunder og udvikle dem og deres virksomheder online.

Ring eller skriv, hvis du har brug for min hjælp.

Adresse:

Sofiendalvej 18, Strib
5500 Middelfart

Telefon:

+45 26 71 48 92

Åbningstider:

Man-Fre 08.30 – 21.00
Lør-Søn 10.00 – 17.30





WEBINAR, TIPS & TRICKS OG TILBUD

FÅ NÆSTE GRATIS RÅDGIVNING
DIREKTE I DIN INDBAKKE

* indikerer krævede felter
Interesseområder

Jeg sender ikke ubrugelige nyhedsbreve. Jeg hader forstyrende e-mail, som man ikke kan bruge til noget. Jeg sender kun bidder af den rådgivning, som jeg ellers tager 750 kr. i timen for. Så når du er tilmeldt mit nyhedsbrev, så garanterer jeg, at der vil være råd og vejledning, som du decideret vil kunne tjene penge på, og få mere tilfredse kunder.